onsdag den 28. marts 2018

lykkeæg


Jeg må blankt og ærligt tilstå, at jeg nok er en smule overtroisk. Mere eller mindre bevidst ser jeg næsten altid mit snit til, at få listet kreative aktiviteter ind på værkstedet, der involverer held og lykke. Det er nok meget menneskeligt, at tro på lykkesymboler og overtroiske ritualer. Det kan være en måde til bedre at kunne finde sig tilrette i en uoverskuelig verden og give mening til ting, der måske i virkeligheden bare er tilfældigheder - at opnå en følelse af kontrol. Og så er det bare en helt fantastisk følelse, at sprede lidt lykke til andre - overtro eller ej. Som f.eks. de her skønne konfettiæg, også kaldet cascarones, der siges at bringe held og lykke til dem, der får dem knust over deres hoveder. Ordet "cascarone" betyder æggeskal på spansk, og betegner et hult æg fyldt med konfetti, der anvendes i forbindelse med fejringen af fasten eller påsken. Oprindeligt opstod traditionen i Asien, men spredte sig siden hen til Mexico i det 19. århundrede.


Udsmykningen af æggene er 100% op til den enkelte. Jeg har valgt et enkelt, men farvestrålende udtryk, hvor jeg udelukkende har brugt neonfarver som dekoration. Men man kan gå fuldstændig deko-amok med forskellige maleteknikker, mønstre og andre grafiske virkemidler. Her en video, der viser hvordan æggene bliver til.

Vægophænget er lavet af isoleringsfolie limet på pap, og dekoreret med tekstilmaling på tusch i neonfarver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar